De grote steden winnen de laatste jaren fors aan populariteit. Niet alleen om te wonen en te werken zijn ze in trek, maar ook steeds meer als toeristische trekpleister. Stedentrips waren nog nooit zo populair en Amsterdam spant de absolute kroon. De hoofdstad trekt op dit moment zo rond de twintig miljoen toeristen per jaar. Dat is ruim twintig keer zoveel als het aantal inwoners. Het spreekt voor zich dat zulke aantallen naast alle positieve effecten ook negatieve gevolgen hebben. De stad wordt letterlijk onder de voet gelopen. Om de stad leefbaar te houden voor de inwoners, maar ook aantrekkelijk voor al die bezoekers treft de gemeente Amsterdam op de korte termijn een aantal verregaande maatregelen
Meer groen met minder auto’s
Met meer ruimte voor groen in de stad en een schonere lucht wordt de stad aantrekkelijker voor voetgangers en recreanten. Dat zal met name gevolgen hebben voor het aantal auto’s in de binnenstad. Naast investeringen in een beter openbaar vervoer en het ontmoedigen van het autoverkeer van buiten de stad, komen er nu ook maatregelen die vooral de inwoners van Amsterdam die in het bezit zijn van een auto zullen treffen
Een auto in Amsterdam wordt steeds duurder
Wat staat er zoal te gebeuren? Naast de nog steeds stijgende parkeergelden zullen er met ingang van 1 juli 2019 op jaarbasis zo’n elfhonderd parkeervergunningen minder worden uitgegeven dan in de jaren daarvoor. Maar dat is niet het enige. Ook het aantal parkeerplaatsen op straat gaat tussen nu en 2025 met 10.000 plekken drastisch naar omlaag. Een aantal van die opgeheven parkeerplekken wordt overigens verplaatst naar ondergrondse parkeergarages in de stad. Het gemeentebestuur hoopt hiermee te bereiken dat meer inwoners van de stad in de toekomst af zullen zien van het bezit van een eigen auto. Er gaan zelfs serieuze stemmen op binnen het gemeentebestuur om binnen nu en een aantal jaren een verbod in te voeren op auto’s die rijden op fossiele brandstoffen als benzine en gas. Gezien de prijs van een gemiddelde elektrische auto, die veel hoger ligt dan die van een ‘normale’, zal ook dat van invloed zijn op het aantal autobezitters in de stad. Dit plan stuit voorlopig nog op een hoop tegenstand en vooral op praktische bezwaren maar helemaal ondenkbaar is het niet dat zoiets er in de toekomst van gaat komen.
Hoe houd je het betaalbaar
Wanneer je in Amsterdam woont en ook je auto wilt blijven rijden, zal je helaas niet ontkomen aan de steeds hoger wordende kosten. Wel zijn er een aantal zaken waar je op kunt letten, en waarmee je de kosten van een auto naar beneden kunt brengen. Laat bijvoorbeeld eens je autoverzekering berekenen. Misschien betaal je nu te veel. Je kunt dit eenvoudig checken met een van de handige tools die daarvoor online beschikbaar zijn. Daarnaast is het natuurlijk verstandig om bij het zoeken naar woonruimte te letten op de parkeermogelijkheden in de buurt of te zoeken naar een woning met eigen parkeergelegenheid. Het is overigens lang niet altijd nodig om een eigen auto te hebben. Als je minder dan tienduizend kilometer per jaar rijdt, loont het de moeite om uit te kijken naar een alternatief. Denk dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van een auto delen of aan auto dating. In dat laatste geval heb je niets te maken met een dure parkeervergunning.
Waar kan je nog goedkoop parkeren
Als bezoeker van Amsterdam is het raadzaam om zoveel mogelijk de auto thuis te laten en gebruik te maken van het openbaar vervoer. En als je dan toch met de auto naar Amsterdam komt, maak dan in ieder geval gebruik van een van de transferia die allemaal een perfecte aansluiting hebben op het openbaar vervoer. Of informeer je over de plekken waar je nog wel gratis kunt parkeren.
Be the first to comment