Paradiso

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Paradiso in Amsterdam wordt ook wel een poptempel genoemd. Naast de aansprekende programmering heeft de concertzaal nog een groot pluspunt: de ligging. Paradiso is gevestigd aan de Weteringschans en bevindt zich vlakbij het uitgaanscentrum rond het Leidseplein. Menig gezellig avondje uit begint in Paradiso en eindigt in een van de vele bruine kroegen in de buurt.

De doelstelling van Paradiso is sinds de oprichting ongewijzigd gebleven. Men organiseert niet alleen concerten. Paradiso wil met name ruimte geven aan initiatieven die de grenzen van de (pop)cultuur verkennen. Daarom kun je hier soms ook modeshows en filmvoorstellingen zien.

Uitgaan in Paradiso

De Grote Zaal van Paradiso is het bekendst. Veel bezoekers reageren met ongeloof als hen verteld wordt dat deze zaal een capaciteit heeft van 1500 bezoekers. Hoe is het mogelijk dat zo’n intieme zaal zoveel bezoekers aan kan? Het antwoord op deze vraag ligt besloten in het verleden. Het pand waarin Paradiso is gevestigd werd ontworpen als kerk. De Grote Zaal is bijna vierkant gebouwd en beschikt over een groot U-vormig balkon. Waar je ook staat, je hebt altijd een perfect zicht op het podium.

De Kleine Zaal bevindt zich op de eerste etage en heeft een capaciteit van 250 bezoekers. De kleinschaligheid van deze zaal staat garant voor een gemoedelijke sfeer tijdens de optredens.
Paradiso Noord is in 2014 ontstaan uit een samenwerkingsverband en bevindt zich op het Tolhuisterrein. In dit onlangs verbouwde paviljoen aan het IJ tref je een drietal zalen aan. Een grote zaal voor 550 bezoekers en twee kleinere zalen die ieder een capaciteit van 250 man hebben.

De Geschiedenis van Paradiso

De geschiedenis van Paradiso is nauw verbonden met de activistische jaren zeventig van de vorige eeuw. In oktober 1967 werd het pand gekraakt door een vijftigtal hippies die behoefte hadden aan een eigen club. Het in die tijd strenge politieoptreden maakte al snel een eind aan dit initiatief. Het in maart 1968 opgerichte ‘Cosmisch Ontspanningscentrum Paradiso’ kende hierna een vliegende start. Optredens van onder andere Pink Floyd en Captain Beefheart zorgden in korte tijd voor een grote naamsbekendheid van Paradiso.

Het gebouw

Het door de architecten G.B. Salm en A. Salm (vader en zoon) in neoromaanse stijl ontworpen gebouw werd in 1880 in gebruik genomen als verenigingsgebouw van ‘De Vrije Gemeente’. In 1965 werd de laatste kerkdienst in het pand gehouden. Tot de ingebruikname door Paradiso werd het gebouw onder meer gebruikt als opslagruimte voor tapijt.
In de beginjaren van Paradiso werd er weinig onderhoud aan het pand verricht, voornamelijk omdat het voortbestaan van Paradiso in die jaren ongewis was. In 1993 werd een grote renovatie uitgevoerd. Opvallend was dat de grote ramen aan de achterzijde van het pand weer werden voorzien van glas-in-lood. Het ontwerp van deze ramen is van de kunstenaars Hans van Houwelingen en Berend Strik. De ramen zijn nog altijd sfeerbepalend voor de Grote Zaal.

Beroemde bands in Paradiso

Op de vraag welke beroemde bands hebben ooit in Paradiso opgetreden, is maar één antwoord mogelijk: welke bands hebben er niét opgetreden? UB40, David Bowie, Nirvana, The Police, Metallica, Prince, Red Hot Chilli Peppers en de Rolling Stones. Al deze bands en artiesten traden ooit in Paradiso op.

Kenmerkend voor Paradiso is ook dat deze poptempel een speciale plaats inneemt in de levenscyclus van een popgroep. Als startende band begint men in de Kleine Zaal voor relatief weinig publiek. Later volgt vaak een optreden in de Grote Zaal. Naarmate de bekendheid van een band groter wordt volgen hierna optredens in grotere zalen en voetbalstadions. Na de wereldwijde successen keert men vaak weer terug naar kleine en sfeervolle zalen zoals Paradiso. Zo trad bijvoorbeeld de befaamde band Level 42 in het najaar van 2014 weer op in Paradiso.

De toekomst

De economische recessie is niet ongemerkt aan Paradiso voorbij gegaan. De Amsterdamse poptempel kreeg te maken met – licht – dalende bezoekersaantallen en horeca-inkomsten. Door de bezuinigingen zijn ook een aantal subsidiebronnen opgedroogd. Dit alles heeft er voor gezorgd dat een aantal investeringen werd doorgeschoven naar latere jaren. Wie denkt dat de basis van Paradiso wankel is, zit er volledig naast. Ondanks de economische recessie is Paradiso financieel gezond en staat het te popelen om haar doelstellingen de komende jaren waar te maken: het onder de aandacht brengen van hedendaagse cultuur.

Be the first to comment

Leave a Reply